15.1.2024 13:35:40

İŞTEN ÇIKIŞ BİLDİRGESİ NEDİR, NASIL ALINIR ?

İşten çıkış bildirgesi nedir ?

İşten çıkış bildirgesi (işten ayrılış bildirgesi) işveren tarafından işçinin işten ayrıldığı tarihi ve işten çıkış sebebini bildirdiği belgedir. İşveren tarafından işten ayrılan her bir sigortalı için sigortalı işten ayrılış bildirgesi düzenlenmesi ve bu bildirgelerin SGK’ya internet kanalıyla gönderilmesi gerekmektedir. Sigortalıya işsizlik maaşının ödenip ödenmeyeceği işten çıkış bildirgesindeki çıkış koduna göre belirlendiğinden bu bildirge son derece önemli bir yere sahiptir.

 

İşveren tarafından hangi sürede verilmesi gerekir ?  

Sigortalıların hizmet akdinin sona ermesi (işten ayrılmaları) halinde, bu durumun, sigortalının işten ayrıldığı tarihten itibaren en geç 10 gün içinde sigortalı işten ayrılış bildirgesi ile Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesi gerekmektedir. 10 günlük süre, sigortalının işten ayrıldığı tarihi takip eden günden itibaren başlatılmaktadır.

İşten ayrılış bildirgesinin verilmesi gereken yasal sürenin son gününün resmi tatile rastlaması halinde bildirge resmi tatili izleyen ilk iş günü içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna verildiği takdirde, yasal süresi içinde verilmiş sayılmaktadır.

 

İşten çıkış bildirgesi nasıl gönderilir ?

İşverenler, sigortalı işten ayrılış bildirgesini SGK’ya e-Sigorta kanalıyla, elektronik ortamda göndermek zorundadırlar. Bu nedenle işten ayrılış bildirgesi kuruma yasal süresi içinde olsa bile elden veya posta kanalıyla gönderilememektedir.İşten ayrılış bildirgesinde sigortalının sosyal güvenlik numarası yani tc kimlik numarası, meslek adı, belge türü, son iki aya ilişkin prim ödeme gün sayısı ve kazanç tutarı, ay içinde işe giriş (varsa) işten çıkış tarihi, eksik gün sayısı ve eksik gün nedeni, işten ayrılış nedeni ve adres bilgileri yer almaktadır.

 

İşten çıkış bildirgesinin verilmemesinin yaptırımı nedir ?

Sigortalı işten ayrılış bildirgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna yasal süresi dışında, yani on günlük süre geçirildikten sonra verilmesi halinde, aylık asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanmaktadır.

 

İşten çıkış bildirgesi nasıl alınır ?

Sigortalı, e-devlet uygulaması üzerinden arama kısmına 4A İşe Giriş Çıkış Bildirgesi yazarak ya da https://www.turkiye.gov.tr/sosyal-guvenlik-4a-ise-giris-cikis-bildirgesi linkine tıklayarak işten çıkış bildirgesine ulaşabilir. 

 

Geri